Naša jubilujúca škola bola konštituovaná v období rýchleho rozvoja odborného školstva na
Slovensku, menovite v Bratislave, ako dôsledok prudkého rozvoja priemyslu a služieb v jeho
najrozmanitejších odvetviach, pričom najväčší dopyt bol po absolventoch strojárskych a
elektrotechnických odborov.
Z "materskej priemyselnej školy" sa odčlenilo 16 tried denného štúdia a štúdia popri
zamestnaní s orientáciou na študijné odbory strojárenstvo, prevádzku automobilovej dopravy a v
externom štúdiu popri zamestnaní na prevádzku lodnej dopravy, 32 členný zbor učiteľov odborných
a všeobecnovzdelávacích predmetov. Prvým riaditeľom školy sa stal Ing. Milan Strna, ktorý dovtedy
pracoval ako učiteľ na "materskej škole" a orientoval sa na oblasť automobilovej techniky.
Už v prvom školskom roku života našej školy maturovali žiaci v štyroch triedach denného štúdia a
v dvoch triedach štúdia popri zamestnaní ( 158 absolventov ).
V rozvojových programoch bolo treba zrekonštruovať a adaptovať klasické triedy na špeciálne laboratóriá, odborné učebne a dielne. Veľmi významnou skutočnosťou, ktorá mala zásadný vplyv na ďalší rozvoj školy, bolo od šk. roku 1975/76 rozšírenie jej priestorov o budovu predtým dievčenskej časti ZDŠ na Kvačalovej ul.18, s ktorou predstavovala od počiatku jeden stavebný komplex. Tento fakt následne umožnil nielen rozšíriť štruktúru odborných učební a dielní, ale hlavne zrealizovať výstavbu nevyhnutnej trafostanice a prístavbu účelových dielenských priestorov, a tým uskutočniť zásadnejšiu preorientáciu školy na oblasť automobilovej , neskôr cestnej dopravy, aj keď počas podstatnej doby existencie školy sa orientovala aj na strojárske študijné odbory.
Postupom času boli vďaka veľkému úsiliu vedenia a učiteľov školy zriadené laboratóriá strojárskych meraní, elektrotechnické laboratórium a odborná učebňa automatizácie, odborné učebne chémie a fyziky, brannej výchovy, cudzích jazykov, prípravy výroby, automobilov, trenažér na výcvik vodičov, knižnica, kabinety a sklady pre zbierky učebných pomôcok. Najväčšie finančné náklady a najväčší rozsah prác a spoluúčasť vedenia, učiteľov a zamestnancov školy si vyžiadala výstavba dielenských priestorov.Počiatkom 80. rokov už bola škola vybavená odbornými dielňami, ako frézareň, sústružnícka dielňa, nástrojáreň, zámočnícka, drevárska a kováčska dielňa, motoráreň, autodielňa s vybavením na vtedajšej úrovni STK, elektrodielňa , autoservisné priestory a skladové priestory.
V týchto rokoch prežívala škola aj najväčší rozvoj v počte tried denného štúdia aj štúdia popri zamestnaní. Na škole bolo v tomto čase 32 tried, cca 90 učiteľov, pričom vyučovací režim bol denne 12 až 14 hodinový a triedy, odborné učebne, technika a učitelia boli maximálne vyťažení.Škola v rámci učebných osnov dopravného študijného odboru poskytovala prostredníctvom vlastnej autoškoly vodičský výcvik pre skupinu "A + C". Pre tento účel mala škola k dispozícii postupne nákladné vozidlá P V3S, Robur, S5T, osobné vozidlo Barkas, Škodu 105L, motorku JAWA 350 a trenažér. Zavedením nových integrovaných dopravných študijných odborov po roku 1985, menovite odboru prevádzka a údržba dopravných prostriedkov došlo k zmene profilu absolventa. Vodičský výcvik už nebol povinnou súčasťou štúdia. V spojitosti s tým došlo aj k delimitácii autoparku školy a zrušeniu autoškoly.
K zásadnejším zmenám v orientácii školy, v štruktúre študijných odborov, v inovácii obsahu vyučovacích predmetov, v reštrukturalizácii dielenských priestorov a odborných učební, v aktivizácii učiteľov prispeli zásadné zmeny na trhu práce po roku 1989, ktoré boli vyvolané spoločensko-politickými zmenami, ďalej podstatné zmeny ľudského poznania, rozvoj informačných technológií, nové legislatívne podmienky a v neposlednom rade aj nástup nového vedenia školy.
V histórii školy sa po prvýkrát uskutočnili demokratické tajné voľby vedenia školy. Novým riaditeľom školy sa od 1.9.1991 stáva Ing. Július Sloboda, ktorý pracoval na škole od r.1973 do r. 1981 a neskôr od r.1990 do r.1991 ako učiteľ odborných predmetov elektrotechnika, automatizácia a neskôr aj výpočtová technika. So zmenou riaditeľa školy prichádza aj zmena celého manažmentu školy.V kontexte meniacich sa spoločenských podmienok a následných legislatívnych pravidiel celkového chodu spoločnosti, ako aj života školy, získava škola, ako jedna z prvých v Bratislave, od 1.1.1991 úplnú právnu subjektivitu v rámci samostatnej rozpočtovej organizácie, s právom a povinnosťami samostatne rozhodovať o svojej existencii, a to skoro vo všetkých oblastiach života školy.
V riadiacej práci, ale aj vo vyučovacom procese, sa vo veľkej miere uplatňujú prostriedky výpočtovej techniky, výhody zvládnutia a využívania informačných technológií spoznáva stále väčší počet učiteľov a stávajú sa dennou potrebou v práci všetkých žiakov.
Od počiatku nástupu nového manažmentu dochádza k postupnej zmene orientácie školy z hybridnej strojársko-dopravnej na dopravnú.Po vzniku samostatného Slovenska od 1.9.1993 je na škole zavedené nové odborné zameranie lodná doprava v rámci študijného odboru doprava, ako jediné na Slovensku, ktoré bolo možné predtým študovať v bývalom Československu len na SPŠ v Děčíne. Základné pedagogické dokumenty, vrátane učebných osnov všetkých odborných predmetov a väzieb na príslušných sociálnych partnerov, boli v rekordne krátkom čase spracované na pôde školy.
Nadviazali sa profesijné kontakty s najbližšími sociálnymi partnermi Slovenskou plavbou dunajskou ( neskôr Slovenská plavba a prístavy ) a jej závodmi ( divíziami ) osobná lodná doprava, riečna doprava a prístav, Štátnou plavebnou správou, Povodím Dunaja a jej závodom Gabčíkovo - Vodný stupeň, Slovenskou technickou univerzitou, katedrou spaľovacích motorov a lodí. Partneri poskytli a poskytujú externých učiteľov a žiakom možnosť vykonávať na ich prevádzkach odbornú prax počas celého roka.
Dôležitým dňom v živote školy sa stal 1.9.1993 keď bola Stredná priemyselná škola na
Kvačalovej ul.20, zriaďovacou listinou Školskej správy VI v Bratislave premenovaná na Strednú
priemyselnú školu dopravnú, pod ktorou je zaregistrovaná v sieti škôl MŠ SR a je akceptovaná
širokou verejnosťou doteraz. Poslední absolventi študijného odboru strojárstvo maturovali na
škole v šk. roku 1995/96, a to trieda S.4E ( 23 žiakov ). Od školského roku 1996/97 sú na škole
zavedené len dopravné študijné odbory.
Okrem žiakov si museli a musia osvojovať nové vedomosti a zručnosti aj učitelia. Reštrukturalizáciou prešli odborné učebne, napr. učebňa automatizácie sa zmenila na ďalšiu učebňu výpočtovej techniky a informatiky, učebňa audiovizuálnej techniky na učebňu techniky administratívy.
Boli zriadené nové odborné učebne: technického kreslenia, základných odborných predmetov, výpočtovej techniky, cudzích jazykov. Nový šat a nový priestor dostali zámočnícka dielňa, zvarovňa, frézareň, autodielňa. Na výraznom zlepšení technického a technologického vybavenia školy mala veľký podiel Nadácia "SPŠ Kvačalova 20" ale hlavne aktívne zapojenie sa školy do programov EU PHARE.
V spolupráci s firmou AutoFrance, prvým nájomcom školských autoservisných priestorov a
prevádzkovateľom servisného a školiaceho strediska pre vozidlá PEUGEOT, došlo k rekonštrukcii
týchto priestorov, k ich vybaveniu servisnou, diagnostickou technikou ako i literatúrou a dňa
20.1.1993 bolo slávnostne otvorené Školiace, diagnostické a servisné stredisko Peugeot. Dnes
je už väčšina vybavenia strediska majetkom školy. V nasledujúcich rokoch došlo k dvojnásobnej
zmene nájomcu, ale orientácia servisu na značku PEUGEOT a výhody pre školu a vyučovanie zostali.
Momentálnym prevádzkovateľom servisného strediska, kde vykonávajú časť praktického vyučovania
žiaci školy, je firma AUSTIN SERVIS s.r.o.
Nemecký a anglický jazyk dostal zaslúžené miesto v rámci učebného plánu až po roku 1989 s týždennou dotáciou v každom ročníku 3 hodiny týždenne, čím sa stali jedným z možných maturitných predmetov.
V súčasnosti si žiaci majú možnosť vybrať anglický jazyk, nemecký jazyk, francúzsky jazyk a v odbornom zameraní na lodnú dopravu majú žiaci druhý jazyk ruštinu. Vyučovanie zabezpečujú 3 učiteľky nemeckého jazyka, 2 interní učitelia a 1 externá učiteľka anglického jazyka, 2 učiteľky ruského a 1 učiteľka francúzskeho jazyka.Od roku 1994 sa učebný plán rozšíril o predmety - etická výchova a náboženská výchova. Žiak sa v súlade so svojím presvedčením rozhoduje pre jeden z nich.
Maturitné skúšky prešli tiež svojím vývojom za 25 rokov trvania školy. Od štyroch profilujúcich predmetov ( strojárstvo - SJL, RUJ, stavba a prevádzka strojov, strojárska technológia; prevádzka automobilovej dopravy - SJL,RUJ, automobily, mechanizačné zariadenia alebo ekonomika ) sa od šk. roka 1985/86 podstatne zmenili maturitné predmety, časti maturitnej skúšky, ako aj ich organizácia a koncepcia.K povinnému maturitnému predmetu SJL, spočiatku aj k RUJ, pribudli ďalšie voliteľné predmety, ako matematika, ďalší cudzí jazyk. Písomná časť maturitnej skúšky zostala iba v predmete SJL ( predtým bola aj v RUJ a MAT ).
Zásadné zmeny nastali v maturitnej skúške z odborných predmetov. Skúšky z profilujúcich predmetov nahradila praktická a ústna skúška z odboru, ktorá má komplexný charakter ( zahrňuje problematiku zo všetkých odborných predmetov ). Praktická maturitná skúška môže mať klasickú formu ( žiak predpísaný počet hodín v priestoroch laboratórií a dielní vypracováva pridelenú alebo vylosovanú tému ) alebo žiak , prípadne skupina žiakov dlhodobo ( 3. až 4.ročník ) pracuje na Komplexnej maturitnej práci a v termíne konania praktickej maturitnej skúšky ju pred maturitnou komisiou obhajuje.
Komplexné maturitné práce dosahujú mimoriadne dobrú úroveň. Žiaci pri ich dlhodobom riešení
spolupracujú s podnikmi a firmami aktívnymi v danej oblasti, študujú domácu aj zahraničnú
literatúru, osvojujú si najnovšie poznatky, musia samostatne komunikovať so sociálnymi
partnermi, hľadať informačné zdroje, používať informačné technológie a sú nútení využívať
všetky vedomosti a zručnosti, ktoré si počas štúdia osvojili. A keď ich nemajú, musia si ich v
záujme splnenia zadania doplniť. S vybranými najlepšími prácami obsadili naši žiaci v ostatných
troch rokoch prvé miesta v mestskom kole Stredoškolskej odbornej činnosti v odbore doprava,
popredné miesta v odbore strojárstvo a tvorba učebných pomôcok a postúpili do celoštátneho kola.
Významný vplyv na vnútorný život školy, ako aj na jej postavenie v celospoločenskom meradle, malo a má jej zapojenie do programov EU PHARE. Touto problematikou sa zaoberá osobitná kapitola pamätnice, pretože má nielen momentálny, ale hlavne perspektívny význam.
Súčasťou života školy, aj keď nie každodennou, sú športové podujatia, súťaže a s tým spojené väčšie či menšie úspechy školských kolektívov v jednotlivých športoch. Zároveň sa veľa učiteľov mohlo pochváliť bohatou športovou minulosťou aj prítomnosťou. Medzi najznámejšie športové osobnosti v učiteľskom zbore patrili alebo patria, H. Bende - majster športu, reprezentant ČSSR v atletike, D. Malík - volejbal, hráč Slávie UK, I. Gabovič - kondičný tréner tenistov, vysokošk. učiteľ, P. Benca, volejbal, hráč Slávie UK, tréner majstra I. ligy ČSSR - mladší dorast, Ing. Vladimír Hopka - majster športu, plávanie, európsky rekordér - motýlik, Ing. Milan Strna - motocyklový pretekár, K. Michalovič - motoc. pretekár, Ing. M .Straško - technický komisár automobilového športu F.I.A a.i.
Množstvo našich žiakov sa počas existencie školy aktívne zapojilo do školských športových
súťaží, alebo sami vrcholovo športovali. Nie je možné z technických a archívnych dôvodov
vymenovať všetky úspechy školy a všetkých športovcov. Z najznámejších si pripomenieme
D. Pašeka,
hokejového reprezentanta ČSSR, majstra ČSSR, súčasného Prezidenta Slovenského zväzu ľadového
hokeja,
J. Malchárka, automobilového pretekára, majstra Európy na okruhoch,
Ľ. Bernáta,
dorasteneckého hokejového reprezentanta,
M. Spuchláka, hádzanára VKP Bratislava,
P. Škodu,
kajakára,
F. Skočíka, dorasteneckého reprezentanta v cyklistike,
T. Jukla, majstra Slovenska v jude,
D. Hutára, starší dorastenec, hokejista 1.ligy, Danubius Bratislava, atď.
![]() |
![]() |
![]() |