5. PhDr. Milada Caltíková : Čo bolo, keď "Kvačalky" nebolo

 

            Ľahšie by sa písalo o histórii a okolí našej školy, keby bola na Ventúrskej a nie Kvačalovej ulici. Ak si dobre všimnete  fotografiu  kresbu rafinérie Apolo v tesnej blízkosti našej lokality, pochopíte , že juhovýchod tzv. Veľkej Bratislavy tvorili šíre polia, trávnaté dunajské nivy a podmáčané luhy, z ktorých si mesto v  19. a 20. storočí s  industriálnou chuťou odhrýzalo kúsok po kúsočku.

            Táto lokalita priemyslu priala, už od minulého storočia viedli cez ňu alebo popri nej dôležité dopravné spojenia, napr. neďaleko dnešného Istropolisu stála stanica prvej konskej železnice z roku 1840. Prepravovala ľudí i náklad na trase Bratislava - Svätý Jur, neskôr siahala až po mesto Trnava. Južne od Mlynských nív už od roku 1830  sa rozvíjala lodná doprava. Napriek sľubnému začiatku ( v roku 1857 sme mali 37 parníkov na prepravu osôb, 10 nákladných lodí,15 remorkérov ) Bratislava zaostala za Viedňou a Budapešťou, pretože nemala vybudovaný zimný prístav, a nestala sa teda významným námorníckym uzlom.

            Celkom blízko nás mala stanicu aj jedna z troch  prvých liniek električky, ktorá končila na Mlynských nivách. Začala premávať už roku 1899.

            Z fabrík, ktoré boli postavené v Bratislave po 1. svetovej vojne , blízo našej lokality stáli Nobel ( dynamitka , dnes Istrochem), Stollwerk ( dnes Figaro ), Cvernovka (bývalá MDŽ- dnešná budova posádkovej hudby na Dulovom námestí patrila Cvernovke; bola v nej elegantná závodná jedáleň pre zamestnancov a spoločenské miestnosti na tanec a divadlo), Apolo ( rafinéria zbombardovaná počas 2.svetovej vojny pri dnešnom Presscentre ) Kablo, pivovar bratov Steinovcov, plynáreň na Mlynských nivách.

            Samozrejme, noví majitelia fabrík si vyberali na stavbu povestnú „zelenú lúku“, a zaberali nesmierne rozsiahle  územie ( napr. Apolo malo až 50 budov).

            Úrodná pôda políčok zvažujúcich sa od Záhradníckej ulice k Mlynským nivám  a Prievozu prilákala množstvo pracovitých Bulharov, ktorí pestovali zeleninu a kvety pre bratislavskú tržnicu ( postavenú  roku 1911 v duchu francúzskeho klasicizmu, dnes na Námestí SNP ) a čoraz bohatšiu sieť  obchodov v Bratislave, ale aj vo Viedni.

            Štatistika z roku 1939 udáva ,že tu žilo 409 Bulharov, ktorí sa živili prevážne prácou v záhradníctve a vinárstve. Aj pozemku, kde je dnes naša škola, pestovali zeleninári svoje produkty. Ešte po druhej svetovej vojne oproti škole a na Košickej ulici ( kde je dnes samoobsluha Bea) boli roličky Bulharov.  Nepatrili k bohatším vrstvám a ich príbytky boli čo najmenšie, aby zostalo viacej pôdy na pestovanie.

            V Bratislave už len časť Vrakune si dodnes uchovala pôvodný charakter  bulharských záhradníckych domcov, s tým rozdielom, že dnes záhrady pokryli skleníky a fóliovníky .

            Naša ulica bola už v roku 1925 bola zastavaná po Bazovú a Kvetnú a od Velehradskej po Páričkovu. Na rohu Kvačalovej  a Záhradníckej ulice stála renomovaná fabrika na klobúky. Aby sme si lepšie vedeli predstaviť, že naša štvrť bola na samom konci Bratislavy, pripomenieme si, že v barákoch, ktoré doteraz stoja na Bazovej ulici sa liečila tuberkulóza, a preto museli byť mimo mesta. Ľudovo sa im hovorilo tubera - baráky. Na konci Košickej ( dnes je tam budova Doprastavu)  stáli uprostred polí ešte hrozivejšie baráky : cholera - baráky.

            V období rokov 1918 - 1936  v  1. ČSR vzniklo v Bratislave viacej školských budov, napr. na Tehelnom poli, Markušovej, Jelenej, Gorazdovej ulici. Aj na dnešnej Kvačalovej ulici od  roku 1936 začal vyrastať komplex dvoch budov ľudovej školy podľa projektu Ing. arch. Bártu. Boli samostatnými dvojposchodovými budovami spojenými zborovňami a telocvičňami, s parkom so vzácnymi drevinami na školskom dvore.

            Jedna budova bola chlapčenská a druhá dievčenská štátna  ľudová škola. Vzadu na školskom ihrisku stála  vilka pre riaditeľa školy. Škola začala slúžiť svojmu účelu roku 1938. Budova sa odlišovala od  dnešnej podoby, mala iba dve poschodia a na čelnej strane na samom vrchu boli v oboch budovách terasy.

            V roku 1936 sa celá Bratislava začala prebúdzať z hospodárskej krízy a  krášlila sa. V centre vyrástli  nové obchodné domy Brouk a Babka ( dnes OD Dunaj ) , rozšírili sa ulice, aby malo dosť miesta tých 956 osobných áut, ktoré Bratislavčania vlastnili.

            Počas prvej Slovenskej republiky sídlil v našej budove učiteľský ústav, počas prechodu frontu sa zmenila na lazaret .

 

            Čo sa koncom tridsiatych  a začiatkom štyridsiatych rokov vybudovalo, to sa počas druhej svetovej vojny zničilo. Pri bombardovaní spojeneckými leteckými silami bola veľmi poškodená  práve naša lokalita. Všetky lietadla mali presne určený cieľ - zo sveta takmer zmizla rafinéria Apolo, ktorej benzín mohol pomôcť Hitlerovi prekonať nedostatok pohonných hmôt ( utrpela stratu 386 miliónov povojnových korún ), horela železničná stanica na Krížnej ulici a Bratislava - nivy. Vyhorela fabrika Siemens, takmer úplne boli zničené domy na Záhradníckej ulici a tesnom okolí.

 

            Už v nových spoločensko-politických podmienkach po roku 1950 dve školy na Kvačalovej ulici  obkolesí novodobé sídlisko „500“ bytov, ktorého strohé tvary a malé okná pripomínajú skôr kasárne než obytné domy.

            V roku 1957 Ing. Lauko vypracuje projekt na rekonštrukciu a nadstavbu budovy, škola získa jedno poschodie a obe krídla sa predĺžia. Prídu noví obyvatelia a školy sa opäť naplnia. Ako na každom sídlisku  aj tu treba počkať 15 rokov, aby deti dorástli a ďalších 15, aby sídlisko dospelo a pomaly zostarlo.

            Budovy školy však neosireli. Prišiel rok 1972 a na svete bola Kvačalka - Stredná priemyselná škola dopravná na Kvačalovej ulici 20 v Bratislave.

 

            Budova našej školy nestála od počiatku na Kvačalovej ulici. Naša ulica existuje ako zastavaná a pomenovaná ulica od roku 1913 a volala sa Kumlikova ulica ( J. Kumlik, 1801 - 1869, hudobný skladateľ, pracoval pre Dóm sv. Martina v Bratislave). V roku 1945 je Kumlikova ulica premenovaná na Kvačalovu ulicu po významnom  pedagógovi  PhDr. ThDr. prof. Jánovi Kvačalovi.

(Poznámka : Ján Kvačala, narodený 1862 v Petrovci, zomrel 1934 vo Viedni. Študoval v Bratislave, v Lipsku. Pôsobil ako kňaz v Novom Sade, ako profesor na bratislavskom evanjelikom lýceu, na Vysokej škole teologickej v Bratislave, ako dekan v Tartu. Vyhľadával dokumenty a diela súvisiace so životom a dielom J.A. Komenského. Okrem diel o Komenskom sa preslávil dielom  Dejiny reformácie na Slovensku.)

            Kvačalova ulica  je  vhodný názov pre ulicu, na ktorej boli dve školy  a tretia vyrástla  v ich tesnej blízkosti  na Kulíškovej ( pred rokom 1945 Nitrianskej) ulici.

 

Poznámka : Spomienky na okolie školy vybraté z interview s pani upratovačkami školy.

Pani A. Midulová  pracuje v budove školy od roku 1972 nepretržite.

Pani E. Pírová chodila ako žiačka do základnej školy na Kvačalovej ulici č. 20

a pracovala u nás najprv ako kuchárka v školskej jedálni, po zrušení školskej jedálne v roku 1994 pracuje ako upratovačka.